کانون فهمای ثارالله رتبه اول استانی ترنج را کسب کرد 

کانون فهمای ثارالله رتبه اول استانی ترنج را کسب کرد 

تاریخ انتشار : ۶ مهر ۱۴۰۰
کانون فهمای ثارالله یکی از کانون های فهما است که بخشی از فعالیت های هنری خود را به برگزاری دوره های آموزش صنایع دستی و بومی منطقه اختصاص داده و در دومین رویداد ملی فهما نیز موفق به کسب رتبه اول استانی در رواق ترنج شد.

خبرگزاری شبستان - جنوب کرمان: در منطقه جنوب کرمان نیز همچون سایر مناطق کشور زنانی هنرمند وجود دارند که با دستان خود به طرزی ماهرانه و هنرمندانه تار و پود نخ را به هم می بافند تا با طراحی و دوخت نقش هایی زیبا، لباس هایی فاخر تولید کنند.


زری بافی، خوس بافی و قلاب بافی از جمله هنرهای دستی زنان مناطقی از جنوب کرمان همچون روستای ده رضا شهرستان عنبرآباد است.


تعدادی از زنان این روستا میراث دار گذشتگان خود بوده و این هنرها را از مادران و مادر بزرگ ها فرا گرفته اند و اینگونه هنرهای سنتی را نمادی از فرهنگ خود می دانند.


کانون فهمای ثارالله واقع در مسجد امام حسین (ع) روستای ده رضا یکی از کانون های فهما است که تا قبل از شیوع کرونا بخشی از فعالیت های هنری خود را به برگزاری دوره های آموزش صنایع دستی و بومی منطقه اختصاص داده و در دومین رویداد ملی فهما نیز موفق به کسب رتبه اول رواق ترنج شد.


بنا بر این گزارش خبرگزاری شبستان در خصوص آشنایی بیشتر مخاطبین با فعالیت ها و موفقیت کانون فهمای ثارالله در دومین رویداد ملی فهما، گفت و گو کرد.


«محمود محمودی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، گفت: کانون فهمای ثارالله سال ۱۳۹۰ فعالیت های خود را در زمینه های هنری، فرهنگی، قرآنی و نیز برنامه های مناسبتی آغاز کرد.


مدیر کانون فهمای ثارالله روستای ده رضا عنبرآباد افزود: این فعالیت ها با هدف جذب گروه های سنی مختلف به ویژه نوجوانان و جوانان به مسجد اجرا شده و خوشبختانه توانستیم با اجرای برنامه های متنوع به این مهم دست یابیم.


وی ابراز کرد: تا قبل از شیوع کرونا یکی از اولویت های کانون برگزاری دوره های آموزش هنرهای دستی همچون خوس بافی، زری بافی و قلاب بافی بود که با استفاده از ظرفیت ۲ نفر از زنان روستا که در این خصوص مهارت داشتند، این دوره ها برگزار شد.


محمودی ادامه داد: رویکرد کانون ثارالله از برگزاری دوره های آموزشی هنرهای دستی، مهارت افزایی و کارآفرینی زنان روستا بود و اکنون نیز قرار است با حمایت یکی از خیرین یک کارگاه خیاطی راه اندازی کنیم و در این کارگاه ۱۰ نفر از زنان روستا مشغول به کار شوند.

 
مدیر کانون ثارالله روستای ده رضا عنبرآباد اظهار کرد: ما در دومین رویداد ملی فهما با حضور فعال در رواق ترنج و ثبت صنایع دستی موفق به کسب رتبه اول استانی شدیم.


وی اضافه کرد: البته در این رویداد ملی علاوه بر کسب رتبه اول استانی، آثار هنری بچه های مسجد به مرحله داوری راه یافت.


محمودی در تشریح سایر فعالیت های هنری کانون فهمای ثارالله، عنوان کرد: علاوه بر این نیز برای استعدادیابی بچه های مسجد و شکوفایی استعدادهای آنها گروه سرود یاوران انقلاب و گروه نمایش بهشت برین راه اندازی شده است.


مدیر کانون ثارالله روستای ده رضا عنبرآباد بیان کرد: فرهنگی کانون ثارالله در ذیل رویداد ملی فهما، عنوان کرد: در سومین رویداد ملی فهما نیز اجرای طرح سه شنبه های تکریم با عنوان شکوه مادری در دستور کار قرار دارد تا با معرفی مادران نمونه و فداکار و نخبگان مسجدی برای نسل امروز الگوسازی کنیم.


وی ادامه داد: طرح ملی شنبه های کتاب نیز همچنان در حال برگزاری است و سعی شده تاکنون کتاب های مفید و ارزشمند به اهالی مسجد معرفی کنیم.


محمودی یادآور شد: یکی دیگر از برنامه های کانون ثارالله در سومین رویداد ملی فهما، برگزاری طرح های کتابخوانی در بستر فضای مجازی است که در پایان طرح ها نیز به شرکت کنندگان جوایزی اهدا می شود.

 
مدیر کانون ثارالله روستای ده رضا عنبرآباد خاطرنشان کرد: در بحث فعالیت های اجتماعی رویکرد کانون، کمک به کاهش آسیب های اجتماعی همچون اعتیاد بوده و در این خصوص توانستیم با کمک خیرین به ترک اعتیاد معتادین آلوده به مواد صنعتی کمک کنیم.

 
وی ابراز کرد: در مدتی که این معتادین در کمپ ترک اعتیاد بودند، خرج و مخارج زندگی خانواده های آنها توسط بچه های مسجد تامین شده و در این راستا اقلام خوراکی در بین این خانوارها توزیع شد.


محمودی اظهار کرد: علاوه بر این نیز تاکنون بسته های معیشتی و غذای گرم در مناسبت های مختلف در بین خانوارهای نیازمند منطقه توزیع شده است.

 
مدیر کانون ثارالله روستای ده رضا عنبرآباد با اشاره به فعالیت های ورزشی کانون، اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات کانون برای جذب نوجوانان و جوانان به مسجد ساخت سالن چند منظوره با کمک های خیرین بود که خوشبختانه با راه اندازی این سالن زمینه انجام فعالیت های ورزشی بچه های مسجد فراهم شده است.

 
مدیر کانون ثارالله روستای ده رضا عنبرآباد اجرای برنامه های مناسبتی را یکی دیگر از رویکرد های کانون برشمرد و عنوان کرد: همواره در مناسبت های مختلف برنامه های متنوع متناسب با آن مناسبت برگزار می شود.



وی در خاتمه گفت: به طور مثال در هفته دفاع مقدس یادواره شهدا برگزار شده و در اربعین حسینی نیز مراسم عزاداری همراه با قرائت زیارت عاشوا و زیارت اربعین برگزار شد و تعداد ۵۰۰ پرس غذای نذری نیز درب منازل نیازمندان تحویل شد.

پایان پیام/ 586